8Bits.ir

همراه شما در دنیای تکنولوژی:اخبار،آموزش،بررسی و بازی.

8Bits.ir

همراه شما در دنیای تکنولوژی:اخبار،آموزش،بررسی و بازی.

8Bits.ir

این بلاگ به منظور شناساندن سایت8bits.ir ساخته شده است.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

این مطلب در 8bits.ir


یکی از مهمترین بخش های کامپیوتر و در اوقاتی گرانترین بخش آن. کارت گرافیک ها دائماً در حال تغییرند و مدلهای بیشماری دارند و در ادامه فاکتورهای زیادی هم برای مقایسه با هم دارند، حالا از طرف میپرسم گرافیکت چیه؟ میگه یک گیگ. می گم خب آفرین بقیش ….میگه :بقیه نداره که یک گیگه دیگه …. یادش به خیر اوایل آشنایی من با کامپیوتر بود گرافیک کامپیوترم ۳۲ مگ بود بعد یک ۱۲۸ مگی خریدم بعد که یک ۲۵۶ خریدم دیگه خدا رو بنده نبودم  icon wink کارت گرافیک را بهتر بشناسیمولی گذشت اون زمانها، انقدر باقی قسمت ها و پارامترهای کارت گرافیک رشد کردند که میزان رمش دیگه نشانه  قدرت کارت گرافیک نیست. خب چی نشونشه ؟ بریم ببینیم :

کارت گرافیک:

اگر ریزه کاری ها را در نظر نگیریم و نگاه کلی داشته باشیم کارت گرافیک از یک برد ، پردازنده گرافیکی(GPU)،حافظه،سیستم  خنک کننده تشکیل شده است و ساده ترین کارش ارائه تصویربه ماست. اینکه کارت گرافیک چگونه کار میکند در سایتهای دیگر مطرح شده است ، هدف ما اینجا یک آشنایی مختصر برای همه است.

GPU

               CPU کارت گرافیک . GPU ابزاری اختصاصی برای رندر کردن گرافیکی  در کامپیوترهای شخصی، ایستگاه‌های کاری و یا در کنسولهای بازی است. اگر بخواهیم عملکرد پردازنده‌گرافیکی(GPU) را با پردازنده‌ مرکزی (CPU) مقایسه کنیم میتوان اینگونه شرح داد که  پردازنده‌گرافیکی، نوعی پردازنده‌ موازی است که بر روی کارت گرافیک‌ها قرار دارد. این پردازنده به صورت کاملا اختصاصی برای پردازش گرافیکی محیط‌های سه‌بعدی و بازی‌های کامپیوتری طراحی شده است که طی سال‌های گذشته توسط صنعت چند بیلیون دلاری بازی‌های کامپیوتری آن چنان تحول یافته که امروزه از نظر کارایی با پردازنده‌مرکزی که یک پردازنده همه منظوره به شمار می‌رود رقابت می‌کند. به کار گیری پردازنده‌گرافیکی در محاسبات عمومی جایگاه جدیدی برای کارت‌گرافیک‌های قدرتمند ایجاد کرده است، جایی که از پردازنده‌گرافیکی دیگر برای پردازش محاسبات گرافیکی بازی‌های‌کامپیوتری استفاده نمی‌شود، در عوض در نقش یک پردازنده کمکی، بخشی یا تمامی بار محاسباتی پردازنده‌مرکزی را تقبل کرده و به عملیات پردازش سرعت می‌بخشد.

وقتی قصد خرید یک کارت گرافیک دارید و یا در سایتها به دنبال کارت گرافیک مناسب خود می گردید یک سری مشخصات به شما ارائه می شه که خب بهتره بدونید (البته خیلی از  فروشندگان عزیز فقط با گفتن ۱ گیگ یا ۲ گیگ و….بحث را تمام میکنند) در ادامه core clock و memory clock و Cuda و Memory interface ومفهوم شیدر توضیح داده می شوند.البته در حد حوصله شما خیالتان راحت …

Core Clock (فرکانس هسته)

چیزی در همان رده فرکانس CPU است و با همان واحدهای MHzوGHz اندازه دهی می شود. همین بس که هر چقدر بیشتر باشدخب بهتر است.یکی از تأ ثیزات مستقیمش شاید بحث شیدر باشد که در ادامه توضیح می دهم.فقط این را بگویم که دقیقاً مثل CPU فقط فرکانس کاری بالا نشانه برتری نیست تعداد هسته، نوع/سایز/سرعت مموری و معماری آن هم در قدرت کارت گرافیک موثر است.               حالا عیبش چیه؟ قدرت بالا انرژی بالا میخواد و انرژی بالا دمای زیادی تولید میکنه  و در ادامه مشکلات  تأمین این انرژی و کیس مناسب.

Cuda:pic disp کارت گرافیک را بهتر بشناسیم

پردازش موازی قابلیت های خود را به همه ثابت کرده است و سازندگان گرافیک کارت ها این امر را خیلی جدی تر از سازندگان CPU ها  گرفته اند. هرچند Cuda نام تکنولوژی انویدیاست ولی AMD هم از سیستم پردازش موازی استفاده می کند. مخلص کلام اینکه هر چه تعداد هسته های کارت گرافیک شما بیشتر باشد قدرت کارت گرافیک شما بیشتر است.

شیدر

سایه زن، در حوزهٔ گرافیک رایانه ای به مجموعه ای از دستورهای نرم افزاری گفته می شود که بخشی از عملیات رندر است و عمدتاً وظیفه انجام محاسبات مربوط به رنگ را دارد.سایه زن توسط طراحان برنامه های سه بعدی به کاربرده می شود و با آن می توان جزئیات بیشتری مثل سایه ها، انعکاس نور، ایجاد مه و غیره را بسیار واقعی تر نمایش داد. هر چه بسامد بخش سایه زنی بالاتر باشد، امکان نمایش تصاویر طبیعی تر هم بالاتر می رود. بسامد سایه زن به بسامد هسته گرافیکی وابسته است، از این رو کارت هایی با فرکانس هسته بیشتر، سرعت سایه زنی بهتری هم دارند.

واحدهای سایه زنی، واحدهای پایه هستند که درون پردازنده گرافیکی قرار دارند و عملیات پردازش گرافیکی داخل آنها صورت می گیرد. هر چه تعداد واحدهای سایه زنی بیشتر باشد سرعت پردازش گرافیکی بالاتر می رود.سایه زن پیکسلی وظیفه محاسبه رنگ هر پیکسل را به طور جداگانه بر عهده دارد و سایه زن بُرداری وظیفه تبدیل هر رأس در فضای سه بعدی به معادل مختصات دوبعدی آن را دارد.

Memory Clock:

سرعت دسترسی به اطلاعات رم که با همان MHz اندازه دهی می شود. مطمئناً هرچه این مقدار بیشتر باشدمدت زمان انتظار کمتر است و در ادامه کارت گرافیک شما نیرومند تر.

VRam :pic disp 1 کارت گرافیک را بهتر بشناسیم

همان Video Ram است و دقیقاً کار رم کامپیوترتان را برای کارت گرافیک انجام می دهد. در اینجا کمی باور غلط وجوددارد که هر کارتی که رم بیشتری داشت بهتر است ولی دیگر آن دوران گذشت و رم بالاتر همیشه نشانه برتری نیست.

نوع رم:

GDDR5 وDDR3 بیشترین اسم هایی است که در این مبحث شنیده می شود. در واقع GDDR5 همان DDR3 است اما با این تفاوت که برای کارت گرافیک ها بهینه سازی شده است.پس واضح است که GDDR5 بهتر است icon smile کارت گرافیک را بهتر بشناسیم .

Memory Interface:

در بزرگراه در حال رانندگی هستید نه ترافیکی نه چاله ای، آهنگ و …. icon smile کارت گرافیک را بهتر بشناسیم بماند خلاصه وضعیت روبه راه روبراهه تا اینکه میرسیم به ترافیک ،چی شده؟ راه از ۵لاین تبدیل شده  به ۲ لاین چه اتفاقی میفته؟ خب ضدحاله دیگه….این امر دقیقاً در کارت گرافیک ها هم اتفاق می افتد. پهنای باند بیشتر و نرخ انتقال بالاتر به نفع شما و ما وکارت گرافیک شما است. امروزه کارت گرافیک های ۱۲۸bit ، ۱۹۲bit،۲۵۶bit تولید می شوند و پرواضح که ۲۵۶ بیتی بهتر است.

در یک مقاله دیگر در مورد مدل های مختلف کارت گرافیک های شرکت های انودیا (شاید اسم Geforce  بیشتر از نام این شرکت شنیده شده باشه) و AMD (همون ATI) خدمت میرسم

  • ۹۲/۱۱/۲۴
  • 8bits ir

کارت گرافیک

راهنما

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی